Допомога у пошуку фахової інформації про музичні інструменти та обладнання:

Отримати інформацію від певного члена Асоціації: закритий

Про новини у світі музики від компанії «Комора»

Як правильно доглядати та обслуговувати валторну

 

 Як правильно доглядати та обслуговувати валторну

 

Якщо ви витратили значну суму на придбання нової валторни, варто присвятити час для ретельного догляду за нею. Ці поради допоможуть зберегти ваш інструмент у найкращому стані, уникаючи дорогих ремонтів.

1. Обслуговування вентилів та механіки

Усі сучасні валторни оснащені роторними вентилями, які за своєю будовою набагато складніші за помпові клапани, якими обладнані наприклад труби. Тому для забезпечення безперебійної роботи та для запобігання зношуванню, необхідним є простий, проте регулярний догляд. Для цього потрібно мати три види мастил. На малюнках вказано, де їх слід застосовувати.

Підшипники зверху та знизу вентильного шпинделя потребують регулярного змащення. По-одному від`єднайте кришки вентильного механізму, витріть тканиною залишки старого масла і капніть краплю масла на поверхню де шпиндель обертається у втулці. Після цього, встановіть кришку вентильного механізму на місце не чіпляючи шнури. Не затягуйте кришку занадто туго, легкого затягування пальцями буде достатньо! Масло яке використовується для верхніх підшипників також підійде і для нижніх. Тут масло необхідне у невеликій кількості між зафіксованою втулкою і рухомою частиною вентиля. Нанесіть масло на кожен підшипник, по маленькій краплині у кожну щілину. Після цього покладіть валторну клавішами вентилів донизу і понатискайте їх, щоб масло повністю змастило підшипники. Особливо важливо регулярно змащувати нижні підшипники, oскільки цей елемент швидше висихає.

Під час змащення підшипників під кришкою, перевірте чи співпадають мітки 90 градусів коли вентиль повернутий. Якщо мітки не співпадають корки або гумові стопори зносилися і вентилі не відкриватимуться повноцінно. Це можна виправити самостійно, але краще заміну зношених частин довірити фахівцю.

Механіка інструмента, чи то з шарнірною чи шнуровою системою з`єднань потребує регулярного змащення маслом, щільнішим, ніж передбачено для шпинделів. Існує три типи шнурового з`єднання, два з яких проілюстровано нижче. На малюнку не показано те шнурове з`єднання вентиля, що не потребує змащення, хоча існують моделі валторн де з`єднання відбувається через поворотний шарнір, але для такого типу існують окремі правила обслуговування. Навіть якщо три головні вентилі вашої валторни керуються шнуровим способом, часто можна зустріти механічне з`єднанням для вентиля великого пальця.

Профілактичне змащування дозволить запобігти зношуванню з`єднань, а вже за наявного зносу будь-якого рівня, дозволить зупинити погіршення стану, водночас зменшуючи шуми в механіці, які є симптомами зносу. Змащуючи краплею масла кожне з`єднання – не турбуйтеся, якщо видається, що масло одразу не потрапляє куди потрібно, з часом воно проникне в потрібні місця. Однак, майте на увазі, що масло для з`єднань у жодному разі не може потрапляти на деталі, змазані маслом для підшипників. Якщо це трапиться, клавіші стануть надзвичайно млявими, повільними і почнуть стопоритися.

З часом, частини змазки для крон і пил потрапляє до механізму вентилів і вони стають повільними та в`язкими. Додавання масла низької щільності всередину крон (наприклад Al Cass «Fast»), а отже і всередину вентильного механізму, дозволить вивести залишки змазки для крон, пил і зберегти вентилі ефективними. Від`єднайте усі крони, крім основного для налаштування вентилів, тримайте валторну таким чином, щоб відкриті крони були у вертикальному положенні і додайте по-одній краплині масла всередину кожної крони. Старайтеся щоб масло попало прямо в центр крони, уникаючи змішування масла для вентилів зі змазкою для крон. Після цього, продовжуйте тримати валторну вертикально і натискайте клавіші до тих пір, поки не відчуєте, що вентилі запрацювали так, як слід. Видаліть залишки масла, і запам`ятайте таку процедуру слід проводити лише за необхідності, але вона справді має відчутний ефект.

2. Змазування вентильного механізму

 

 Шарнірний з`єднувальний механізм

 

Шарнірний з`єднувальний механізм

 

 Шнурове з`єднання

 

Шнурове з`єднання

 

3. Загальний догляд: крони

Дуже важливо, щоб крони рухалися вільно і не стопорилися. Це досягається завдяки відповідній змазці – найкраще підійде Cork & Slide grease від Selmer. Видаліть залишки старої змазки тканиною і невеликою кількістю масла і переконайтеся, що залишки старої змазки відсутні на краях крон. Візьміть трохи змазки на кінчик пальця і проведіть смужку по колу по середині крони, після встановлення крони до валторни, змазка розійдеться по всій її довжині. Якщо ж змазку нанести по всій довжині крони, змазка буде виштовхуватися до кінчиків крони і потрапляти до вентильного механізму набагато інтенсивніше. Змащуйте крони щокілька тижнів.

4. Загальний догляд: чищення валторни зсередини

 

 

Важливо зберігати внутрішню поверхню валторни чистою. Підтримання чистоти в мундштучній трубці буде запобігати проникненню бруду всередину інструмента. Для повноцінного очищення найкраще застосовувати спеціальну щітку.

Для початку від`єднайте мундштук і основну крону. Вставте один кінчик щітки всередину крони для настройки і штовхайте щітку в бік мундштучної трубки до її появи з протилежного боку, іншими словами ведіть від більшого діаметра до меншого. Після цього, витягніть щітку через отвір мундштучної трубки щоб вона повністю пройшла крізь крон. Прополощіть щітку і повторіть процедуру знову до тих пір, поки щітка в черговий раз не вийде назовні вже чистою. Чистіть мундштучну трубку регулярно.

Немає необхідності мити валторну повністю, якщо за нею доглядають, проте якщо інструмент занедбали його слід повністю промити теплою водою, одразу висушити і повністю повторно змазати, щоб запобігти окисленню вентильного механізму.

5. Чищення валторни ззовні

Якщо ваша валторна лакована, то все що потрібно, це начисто протирати її м`якою тканиною. З роками лаковане покриття буде руйнуватися у місцях, де найчастіше руки торкаються інструмента, протирання інструмента після гри допоможе довше зберегти лак у хорошому стані. Якщо валторна не вкрита лаком, з часом вона матиме тусклий вигляд. Використовуйте відповідні поліролі для мідних інструментів, але не зловживайте ними оскільки це може викликати абразивний ефект.

6. Заміна нитки з`єднувального механізму

 

 

Важіль зі шнуром по відношенню до коркових стопорів може перебувати у одній з двох позицій які проілюстровано нижче і позначено як А і Б. Механізм вашої валторни може мати однаковий принцип роботи для всіх вентилів або комбінацію цих двох варіантів. Оберіть те, що підходить для вашого інструмента.

  1. Відміряйте достатню довжину шнура для керування вентилем і зав`яжіть подвійний вузол на одному кінці. Протягніть шнур крізь отвір у важелі, як показано.
  2. Протягніть вільний кінчик частково навколо втулки підшипника (проти годинникової стрілки для варіанту A, за годинниковою стрілкою для варіанта Б), послабивши фіксуючий ґвинт на вентилі так, щоб пристосувати шнур.
  3. Протягніть шнур (за годинниковою стрілкою для варіанту A, проти годинникової стрілки для варіанту Б) під фіксуючим ґвинтом на вентилі і налаштуйте положення важеля до бажаного рівня. Тимчасово затягніть фіксуючий ґвинт на вентилі.
  4. Протягніть шнур (проти годинникової стрілки для варіанту A, за годинниковою стрілкою для варіанту Б) навколо втулки підшипника вентиля і пропустіть кінчик шнура, як показано, крізь отвір на іншому кінці важеля.
  5. Відпустіть фіксуючий ґвинт вентиля (вказано стрілкою) та намотайте шнур за годинниковою стрілкою до тугого натягу навколо ґвинта на важелі. Затягніть цей ґвинт. Тепер ви можете регулювати рівень клавіш за допомогою фіксуючого гвинта вентиля (відкручування/закручування). Залиште в запасі близько 2 см шнура обмотаного навколо гвинта важеля, для зручності під час кінцевого регулювання.

 

Матеріал «Догляд та обслуговування валторни» був підготовлений з допомогою Симона де Соузи (Simon de Souza)

Переклад Дмитра Шихалієва, компанія «Комора»

 

Інформацію, текст і світлини надала компанія «Комора»

 

 

«Комора» у соціальних мережах:

 

 

 Поділитися у Facebook