Допомога у пошуку фахової інформації про музичні інструменти та обладнання:

Отримати інформацію від певного члена Асоціації: закритий

Новини у світі музики

L-ISA – мистецтво імерсивного звуку від L-Acoustics

 

 

Презентація технології L-ISA в Києві, організована та проведена компанією РеалМюзік, офіційним дистриб`ютором L-Acoustics в Україні та Молдові, викликала справжній ажіотаж серед нашої професійної спільноти. Своє зацікавлення цією подією виявили більш ніж 550 чоловік, а відвідали захід, який відбувся в сучасному івент-холі Pochayna більше 250-ти, що стало абсолютним рекордом для української про аудіо індустрії.

 

 

Воно й не дивно, адже про технологію L-ISA чули, мабуть, вже всі дотичні до галузі професійного концертного звуку. Французька компанія L-Acoustics завжди була в авангарді технологічного прогресу, першою запропонувавши і реалізувавши революційну концепцію лінійних масивів. Також першими вони піддали сумніву природність та реалістичність відтворення звуку через традиційні стереосистеми. Вони запропонували абсолютно новий підхід до озвучування концертних виступів та театральних вистав, представивши світові технологію L-ISA, і знову очолили технологічний прогрес. Запропонована концепція багатоканального звуку насправді є результатом логічної еволюції систем звукопідсилення, але ефективність цієї технології справді революційна.

Для «розігріву» відвідувачам запропонували презентацію нових лінійних масивів з фіксованою кривизною серії A – компактних потужних топів A10, A15 та сабвуферів KS21. Проста у використанні, гнучко масштабована система звукопідсилення забезпечує ефективне та рівномірне покриття аудиторій від 50 до 5000 слухачів. Цікаву доповідь провів Пітер Оуен, досвідчений регіональний менеджер з продажів L-Acoustics, після чого відвідувачі почули чисте і потужне звучання цих систем.

 

 

Але всі, так чи інакше, після перерви на каву, з нетерпінням очікували на «основну страву» – L-ISA. Те, що вже почули мільйони слухачів на тисячах концертів у всьому світі, нарешті звучатиме в Україні. Хай не на широкий загал, а лише в професійному колі, проте початок покладено, і це дає всі підстави сподіватися, що зовсім скоро в нашій країні відбудеться перше шоу L-ISA.

Фронтальна система L-ISA складалась з семи однакових кластерів колінеарної системи Syva + Syva Low – п`яти сценічних та двох систем додаткового розширення панорами. І навіть така конфігурація, без імерсивних сураунд та оверхед гучномовців, вразила слухачів підвищенням деталізації загального звучання та надзвичайно точною локалізацією джерел звуку. Керівник про аудіо відділення RealMusic Володимир Головань провів дуже влучне порівняння: почути L-ISA після стерео – це як побачити кольоровий фільм після того, як все життя дивився чорно-біле кіно. Цю різницю почули навіть ті скептики, які зовсім не очікували такого виразного ефекту.

Локалізація джерела – ви чуєте саме те, що ви бачите

Ви собі навіть не уявляєте, як легко обманути наш мозок. Стерео системи були розставлені доволі широко (а в якості них використовувались якраз крайні системи розширення для L-ISA), і ми почали слухати трек всього з трьома основними джерелами: вокал по центру, гітара трохи ліворуч та дарбука трохи праворуч. Коли ми перемикались з L-ISA на стерео, вокал, який тепер перетворювався на фантомне джерело, миттєво «прилипав» до одного з гучномовців стерео системи, розташованого ближче до слухача.

 

 

Більше того, керівник турового відділу L-Acoustics Тоні Сабо, описуючи переваги L-ISA, сказав, що стерео насправді чує якась доволі незначна частина аудиторії, розташована по центру зали, близько десяти (!) відсотків. Можна як завгодно скептично сприймати такі, здавалося б, гучні заяви, але коли ви самі робите буквально крок від центральної зони, яка складає сектор усього градусів 15, ви відразу чуєте цей ефект «прилипання» фантомного джерела, який перетворює стерео на таке собі зовсім пласке моно.

Натомість з L-ISA ви чуєте саме те, що ви бачите. В нашому випадку ми слухали мультитрек, а не живих виконавців, але кожен присутній міг чітко уявити джерело звуку, і де воно розташоване. Знову ж таки, твердження про те, що в ефективній зоні L-ISA точність локалізації не перевищує 7,5° – це не якісь там рекламні маркетингові казочки, це справді відповідає дійсності.

Деталізація та чіткість звучання

Це теж реально працює, повірте нам, якщо не змогли потрапити на наш семінар і почути це на власні вуха. За рахунок чого це відбувається? Система L-ISA базується на взаємному перекриванні зон покриттів кожної з фронтальних акустичних систем. Причому покриття кожного з кластерів охоплює всю зону L-ISA. В цифрах це виражається так, що в ефективній зоні L-ISA різниця рівнів звукового тиску від різних кластерів не перевищує 6 дБ в діапазоні від 1 кГц до 10кГц (для якого зазвичай розраховують ефективне покриття всі виробники, не тільки L-Acoustics, та який, власне, і відповідає за відчуття спрямованості звуку та локалізацію його джерела), а затримка між сусідніми кластерами не перевищує 10 мс. Проте інтерференція, в якій і губиться вся чіткість та розбірливість звучання, при цьому мінімальна. Адже за умови грамотного мікшування в L-ISA всі джерела рознесені у просторі, завдяки чому взаємно корельовані сигнали практично не відтворюються через різні кластери.

 

 

Крім того, багато з вас, хто працював моніторником, наприклад, розуміє, навіщо артисти в своїх райдерах наполягають на використанні окремих «прострілів» або подвійних моніторних ліній типу внутрішні/зовнішні. Адже «акустичний мікс» кількох окремих гучномовців з різними сигналами звучить набагато чіткіше та чистіше, ніж електронний мікс тих самих сигналів через один монітор. З технологією L-ISA ми маємо те саме, тільки для фронтальної системи, яка працює на глядачів. Мінімальна кількість сценічних кластерів – 5, але чим більше, тим краще, тим вища роздільна здатність системи, а разом з тим і деталізація звучання.

* * *

Після основної частини семінару, конкурсу фотографій та веселої вікторини з призами від L-Acoustics ще більше години тривала сесія питань та відповідей, що теж стало рекордом для семінарів RealMusic. Найдопитливіші відвідувачі ніяк не бажали відпускати Сергія Беккера, одного з провідних прикладних інженерів L-Acoustics. Вже майже закінчився демонтаж обладнання, а звукоінженери все ще жваво обговорювали свої питання – просто як у тому відомому анекдоті.

 

 

Після семінару один з відвідувачів в кулуарах висловив дещо песимістичні думки. Мовляв, так, можливо, за цією технологією – майбутнє у світі концертного звуку. Проте, коли це може увійти в наші реалії – уявити надто складно, бо це вже такий «космос», що, як то кажуть, «нам так не жить». І тому все це не має особливого сенсу. Ми хочемо заперечити такий песимізм. Адже, поганий той солдат, що не прагне стати генералом. Все, що ми маємо сьогодні, колись здавалося лише мрією. А технологічні революції і технічний прогрес загалом рухають саме такі мрійники, як L-Acoustics. Докладніше про філософію компанії ми напишемо у другій частині нашого огляду, а тут – коротко про головне. L-Acoustics не лише успішно продає свою продукцію у всьому світі, цей бренд також пропонує досвід і знання, розуміння всіх процесів. Адже обладнання саме не працює, працюють люди. Саме такий підхід і підтримує високу репутацію компанії та є запорукою її успішності.

 

Інформацію надала компанія «РеалМюзік»

 

 

 

«РеалМюзік» у соціальних мережах: